Gravity Spice: Entertainment System by Changing the Weight of Food Interactively.
The flavor of food is not just limited to the sense of taste, but it changes according to the perceived information from other perception such as from the auditory, visual, tactile sense or through individual experience or cultural background etc. Our proposed entertainment system "Gravity Spice" focuses on the cross modal of our perception, where we perceive the weight of food when we carry the utensil. This system consist of a fork and a seasoning called the "OMOMI". User can change the weight of the fork when flaking the seasoning onto it. Through this sequence of actions, user can enjoy a different eating experience, which may change the taste of their food or the feeling of the food when they are chewing it.
"おもみ調味料グラビトミン酸: 食材のバーチャルな重さの制御を利用した知覚変化システム (2014.5-,AH 2015)
概要
味わいは味覚だけでなく聴覚,視覚,触覚,あるいは個人の経験や文化的背景など,様々な情報に基づいて知覚される感覚である.我々は食事の動作の中から,食器を通じて知覚する食材の重みと,そこから引き起こされるクロスモーダルに着目し,フォークと調味料で構成されたエンターテイメントシステム 「おもみ調味料グラビトミン酸」 を制作した.この装置を使えば,体験者自らが ""おもみ"" という調味料を振りかけるインタラクションを行いながら,食品の重みを変化させることができる.この一連の動作により,触覚情報である食品の重みの変化から引き起こされる,味覚や歯応えの変化を知覚することで,普段と異なる食体験を楽しむことができる.
発表文献
廣瀬雅治,武田港,野尻梢,岩崎花梨,杉浦裕太,稲見昌彦,おもみ調味料グラビトミン酸: 食材のバーチャルな重さの制御を利用した知覚変化システム,特集論文 ハプティックコンテンツ,バーチャルリアリティ学会論文誌,vol.19,No.4,2014."