OpticalCamouflage

Abstract
Optical Camouflage uses the Retro–reflective Projection Technology, a projection–based augmented–reality system composed of a projector with a small iris and a retroreflective screen. The object that needs to be made transparent is painted or covered with retroreflective material. Then a projector projects the background image on it making the masking object virtually transparent. 1.

Publication
M. Inami, N. Kawakami, Y. Yanagida, T. Maeda and S. Tachi, Method and Device for Providing Information, US PAT. 6,341,869 , 2002
M. Inami, N. Kawakami, D. Sekiguchi, Y. Yanagida, T. Maeda and S. Tachi, Visuo-Haptic Display Using Head-Mounted Projector, Proceedings of IEEE Virtual Reality 2000, pp.233-240, 2000

概要
光学迷彩とはその名の通り物体を光学的にカモフラージュするための技術です. 拡張現実感における一般的な映像提示技術は,現実空間にバーチャル空間の映像を重畳させるいわば映像の「加算」です. 逆に現実空間の物体を視覚的に透明化,すなわち映像の「減算」を可能とする「光学迷彩(Optical Camouflage)」技術を用いることにより実空間内で邪魔な物体を視覚的に消去することが可能となります.
光学迷彩は,遮蔽物体に再帰性反射材を貼付した上で, 事前にもしくは実時間で撮影した背景映像をHMPで投影することによって実現します. 背景映像をリアルタイムにカメラで撮影し投影するシステムを構築する場合, カメラ画像をそのままプロジェクタより投影した場合は映像が大きくずれてしまうことにります. よって本手法では背景の簡単なモデルを作成し, プロジェクタの位置での視点映像をIBR(Image-based Rendering) によりリアルタイムに生成しています.

発表文献
M. Inami, N. Kawakami, Y. Yanagida, T. Maeda and S. Tachi, Method and Device for Providing Information, US PAT. 6,341,869 , 2002
M. Inami, N. Kawakami, D. Sekiguchi, Y. Yanagida, T. Maeda and S. Tachi, Visuo-Haptic Display Using Head-Mounted Projector, Proceedings of IEEE Virtual Reality 2000, pp.233-240, 2000
稲見, 川上, 柳田, 前田, 舘, 情報提示方法及び装置, 特開2000-122176, 1998
川上, 稲見, 柳田, 前田, 舘, 現実感融合の研究(第2報)-Reality Fusionにおける光学迷彩技術の提案と実装-, 日本バーチャルリアリティ学会第3回大会論文集, pp.285-286, 1998
稲見, 舘, 視・触覚 複合現実環境提示技術, 計測と制御, Vol.41, No.9, pp.639-644, 2002

参考文献
士郎正宗, 攻殻機動隊, 講談社, 1991

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