Puppet

An Actuated Physical Puppet as an Input Device for Controlling a DigitalManikin
Wataru Yoshizaki, Yuta Sugiura, Albert C. Chiou, Sunao Hashimoto,Masahiko Inami, Takeo Igarashi, Yoshiaki Akazawa, Katsuaki Kawauchi,Satoshi Kagami, Masaaki Mochimaru

Abstract
We present an actuated handheld puppet system for controlling the posture of a virtual character. Physical puppet devices have been used in the past to intuitively control character posture. In our research, an actuator is added to each joint of such an input device to provide physical feedback to the user. This enhancement offers many benefits. First, the user can upload pre-defined postures to the device to save time. Second, the system is capable of dynamically adjusting joint stiffness to counteract gravity, while allowing control to be maintained with relatively little force. Third, the system supports natural human body behaviors, such as whole-body reaching and joint coupling. This paper describes the user interface and implementation of the proposed technique and reports the results of expert evaluation. We also conducted two user studies to evaluate the effectiveness of our method.

Publication
Wataru Yoshizaki, Yuta Sugiura, Albert C. Chiou, Sunao Hashimoto,Masahiko Inami, Takeo Igarashi, Yoshiaki Akazawa, Katsuaki Kawauchi,Satoshi Kagami, Masaaki Mochimaru,
An Actuated Physical Puppet as an Input Device for Controlling a DigitalManikin,
the ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI2011), May 7-12, 2011, Vancouver BC, (to appear).

アクチュエータを備えた人形型入力デバイス
Wataru Yoshizaki, Yuta Sugiura, Albert C. Chiou, Sunao Hashimoto, Masahiko Inami, Takeo Igarashi, Yoshiaki Akazawa, Katsuaki Kawauchi, Satoshi Kagami, Masaaki Mochimaru

概要
デジタルヒューマンの姿勢を入力するためのアクチュエータを備えた人形型デバイスを提案する。 人形型入力デバイスはこれまでもCGキャラクターの姿勢入力に使われていたが、我々はこれに アクチュエータを加えることを提案する。アクチュエータを加えることで、以下のような利点がある。
1)設定済みの姿勢をデバイスに取り込んで反映することができる。
2)能動的な重力補償を行うことにより、重力に抗して姿勢を維持しつつ、かつ軽い力で動かすことができる。
3)関節間の連動など、人体のもつ性質を反映することができる。
ユーザテストにより本手法の有効性を確認している。

発表文献
吉崎航、杉浦裕太、C. Chiou Albert、橋本直、稲見昌彦、五十嵐健夫、赤澤由章、川地克明、加賀美聡、持丸正明、
「キャラクタ姿勢入力のための双方向インタフェース」、
ロボティクス・メカトロニクス講演会2012 (ROBOMEC 2012)、2P1-Q05、5月27-29日、浜松。
Wataru Yoshizaki, Yuta Sugiura, Albert C. Chiou, Sunao Hashimoto,Masahiko Inami, Takeo Igarashi, Yoshiaki Akazawa, Katsuaki Kawauchi,Satoshi Kagami, Masaaki Mochimaru,
An Actuated Physical Puppet as an Input Device for Controlling a DigitalManikin,
the ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI2011), May 7-12, 2011, Vancouver BC.

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