Stop Motion Goggle (SMG) expands visual perception by al- lowing users to perceive visual information selectively through a high speed shutter. In this system, the user can easily ob- serve not only periodic rotational motion such as rotating fans or wheels, but also random motion like bouncing balls. In this research, we developed SMG and evaluated the effect of SMG on visual perception of high speed moving objects. Furthermore this paper describes users’ behaviors under the expanded visual experience.
動いているモノをくっきりと見るために、シャッターを目に取り付けることで、ストップモーションアニメーション的な効果を実現するものです。人間は左右二つの目があるので、2種類の周波数のシャッターを作成するという実験を実施しました。実は単なるシャッターだけだと、動いているモノをクッキリと見ることは出来るようになるのですが、動きそのもの(例えば動きの軌跡とか)を認識しにくくなってしまう問題があります。そこで周波数を二種類使う方式によって、左右の目の明るさの偏りがない状態で、動きの知覚を保ったまま、動いているモノをクッキリ見せるということに成功しました。
発表文献
Naoya Koizumi, Nagaya Naohisa, Masahiro Furukawa, Maki Sugimoto and Masahiko Inami, "Stop Motion Goggle: Augmented visual perception by subtraction method using high speed liquid crystal", March 8th, Thursday, 2012
StopMotionGoggle_AH2012.pdf
小泉直也 (慶應義塾大学),永谷直久 (東北大学),古川正紘,杉本麻樹,稲見昌彦 (慶應義塾大学), 異なる周波数で制御された高速シャッターによる視知覚への影響, 第17回バーチャルリアリティ学会論文集, pp419 - 422 (慶應義塾大学日吉キャンパス, 2012年9月14日)
永谷直久, 上間裕二, 古川正紘, 杉本麻樹, 稲見昌彦, Stop Motion Goggle:高速液晶シャッタを用いた視知覚の拡張, 情報処理学会論文誌, Vol 53, No. 4, pp. 1319 – 1327, 2012